2023 yılında 30 milyondan fazla Polonya ürünü Amazon müşterilerine ulaştı. Bu sayı, 2022’deki sayıdan beş milyon fazlaydı ve yerel KOBİ’ler saniyede ortalama bir ürün satıyordu.
Polonya’nın dört bir yanındaki küçük ve orta ölçekli işletmeler (KOBİ’ler), e-ticaret dünyasını benimsedi ve çevrimiçi varlığın dinamik bir büyüme için önemli bir fırsat olduğunu fark etti. Bu stratejinin etkileri açıktır. Geçtiğimiz yıl, Polonyalı KOBİ’ler 30 milyondan fazla ürün sattı – 2022’ye göre beş milyon daha fazla, saniyede ortalama bir ürün.
Polonya’daki girişimciler ekonomide önemli bir rol oynuyor ve GSYİH’nın neredeyse üçte ikisini (%67,9) oluşturuyor ve bunun neredeyse yarısı (%45,3) KOBİ’ler tarafından sağlanıyor[1]. Amazon’un son verileri, KOBİ’lerin e-ticarette, özellikle amazon.pl gibi çevrimiçi mağazalarda başarılı olduğunu gösteriyor. Bu, müşterilere birden fazla satış ortağından kolay ve geniş bir ürün yelpazesi sunan ve girişimcilere daha fazla müşteriye ulaşma şansı veren bir fırsat.
Amazon.pl Pazar Yeri Başkanı Janina Rampp, “Pratik ipuçları ve araçların satışa başlamak için en iyi teşvik olduğunu biliyoruz. Bu nedenle, Amazon’daki satış ücretlerini düşürerek KOBİ’leri sürekli olarak destekliyoruz” dedi.
12 Ağustos 2024 tarihinden itibaren Amazon.pl’de faaliyete başlayan girişimciler, kayıttan sonraki ilk altı ay boyunca aylık abonelik ücretinden muaf tutulacak ve ayrıca Amazon Tarafından Tedarik (FBA) yoluyla satış yapmaları halinde %50’ye varan indirimden yararlanabilecekler.
Polonya’nın e-ticaret gelişim haritası
Geçtiğimiz yıl, Polonya’daki yerel KOBİ’lerin teklifleri Amazon’daki müşteriler arasında önceki yıllara göre daha da popülerdi. Küresel olarak, Polonyalı girişimciler Amazon aracılığıyla 30 milyondan fazla ürün sattı (dakikada ortalama 60, saniyede bir) – 2022’dekinden beş milyondan fazla fazla. KOBİ’lerin ürünlerinin Amazon’da en sık satın alındığı kategoriler arasında şunlar yer aldı: Ev ve Mutfak, İş, Sanayi ve Bilim, Sağlık ve Mobilya.
Verilerimiz Polonya’daki müşterilerin Mazowieckie (5 milyondan fazla), Malopolskie (4,4 milyondan fazla) ve Wielkopolskie (3,7 milyondan fazla) Voyvodalıklarından (vilayetlerinden) KOBİ’lerden ürün satın aldığını gösteriyor. Bir önceki yıla kıyasla önemli bir artış Opolskie Voyvodalığında da kaydedildi; burada KOBİ’ler 2022’ye göre %80’den fazla daha fazla ürün sattı. Ayrıca, Amazon’daki Wielkopolskie ve Zachodniopomorskie Voyvodalıklarından KOBİ sayısı %25’ten fazla arttı.
Büyümeyi teşvik etmek için verimli lojistik
Girişimciler, e-ticaretin zaten doymuş olduğuna ve bu nedenle işletmeleri için bir niş bulmanın zor olduğuna inandıkları için çevrimiçi satış yapmaya başlama kararını sıklıkla ertelerler. Ancak, yalnızca e-ticaret gelişimlerinin başlangıcında değil, aynı zamanda işletme büyümesine uyum sağlamak için sürekli olarak yardımcı olan kanıtlanmış çözümlerle bu engelleri aşmaları konusunda desteklenirler.
Malinowe market markasının sahibi RXone’da satış müdürü olan Pawel Olejarz şunları söyledi: “Mart 2023’te Amazon.pl’de yeni müşteriler kazanmak ve kendimizi uluslararası operasyonlara açmak için lansman yaptık. Şu anda Polonya ve Almanya’da satış yapıyoruz ve sitede varlığımızın başlangıcından bu yana 577.000 PLN’den (yaklaşık 133.000 €) fazla ciro elde ettik. Sürekli büyüme kaydediyoruz ve kategorimizde en yüksek sonuçları elde ediyoruz. Amazon’un geniş erişimini ve tekrar satın alımlara istekle geri dönen müşterilerin güvenini takdir ediyoruz. Öncelikle, hızlı ürün satışlarında bize yardımcı olan FBA modelini kullanıyoruz.”
Hızlı ölçeklenebilirlik pratik teknoloji ve verimli lojistik gerektirir. Amazon.pl’de satıcılar sipariş işlemeyi kendileri yönetebilir veya uluslararası dağıtım ağını kullanabilir. FBA programı, ürünlerin depolanmasını, toplanmasını, paketlenmesini ve teslimatını, ayrıca müşteri hizmetlerini ve iade sürecini mümkün kılarak girişimcilerin temel işlerine odaklanmalarını ve geliştirme sunmalarını sağlar. 2023’te Polonyalı KOBİ’lerin %47’si FBA kullandı.
Başarı, takımın gücüne bağlıdır
Son yıllarda satış altyapısına ve modern teknolojiye erişimde önemli iyileştirmeler, dijital ekonominin ilerlemesine ve e-ticaret KOBİ’lerinin büyümesine katkıda bulundu – bu da sektördeki istihdam talebini artırdı. Amazon verileri, Amazon’da satış yapan Polonyalı girişimcilerin 2023 yılı sonuna kadar 13.000’den fazla iş yarattığını gösteriyor – Mazowieckie, Wielkopolskie ve Malopolskie Voyvodalıklarındaki en fazla iş.
Amazon’daki yerel KOBİ’lerin artan sonuçları, Polonya e-ticaretinin iyileşen durumunu gösteriyor. E-ticaretteki konumlarını güçlendirmek ve yeni pazarlar aramak isteyen satış ortakları için de bir eylem çağrısı niteliğinde. Çevrimiçi varlığın sunduğu umut verici fırsatlar, satıcıların e-ticaret işlerini geliştirmelerine yardımcı olmak için özelleştirilmiş programlar oluşturan girişimciliği destekleyen Polonyalı kuruluşlar tarafından da kabul ediliyor.
Ulusal Ticaret Odası İletişim ve İş Geliştirme Ofisi Müdür Yardımcısı Anna Zacharjasz şunları söyledi: “Amazon ile birlikte, halihazırda birkaç Polonya şehrinde gerçekleşen bir dizi ücretsiz, yerel eğitim oturumu başlattık. Böyle bir zorluğun üstesinden gelen şirketlerin bilgisi, pratik ipuçları ve başarı hikayeleri, gelecek vadeden şirketler için en iyi motivasyondur. Bu şekilde, Polonyalı girişimcilere, hem yerel olarak hem de bunu yapmaya hazır olduklarında yurtdışında işlerini büyütmeleri konusunda destek olmak istiyoruz.”
KOBİ’ler Amazon’un toplam satışlarının %60’ından fazlasını oluşturuyor ve dünyanın dört bir yanından müşteri çekiyor. Modern teknolojilere, verimli lojistik ve yerine getirme çözümlerine yatırım yaparak KOBİ’leri desteklemeye devam ediyor ve küresel bir müşteri tabanına erişimi kolaylaştırarak yerel iş topluluğunun büyümesini teşvik ediyoruz.
[1] Polonya’da küçük ve orta ölçekli işletme sektörünün durumuna ilişkin rapor, PARP, 2024.